Algemene Voorwaarden voor Airconditioning-, Luchtbehandeling- en Warmtepompinstallatiewerk Zakelijk en Consumenten

 

2023/2024

 

Vercaude Klimaattechniek

Breedelaan, 75 - 1851MB Heiloo

06 55558808 - Info@vercaude.nl

KVK: 75659352 - BTW Nr.: NL002112353B23

 

 Afdeling I. Algemene bepalingen

 

ARTIKEL 1 - Definities

  1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

-Consument: de natuurlijke persoon, die niet handelt in de uitoefening van een

beroep of bedrijf en die een overeenkomst aangaat met betrekking tot een

airconditioninginstallatie;

-Installateur: de natuurlijke of rechtspersoon die een overeenkomst sluit betreffende een airconditioninginstallatie;

-Werk: het totaal van de tussen de consument en de installateur overeengekomen

werkzaamheden en de daarbij door de installateur geleverde materialen;

Installatie: airconditioninginstallatie, waaronder begrepen een

warmtepompinstallatie;

-Meer- en minderwerk: door de consument gewenste toevoegingen aan

respectievelijk verminderingen van het overeengekomen werk die leiden tot

bijbetaling boven of inhouding op de overeengekomen aanneemsom;

-Onderhoud: alle periodieke werkzaamheden die gericht zijn op bedrijfszeker en

veilig gebruik van de installatie;

-Service: het geheel van handelingen gericht op onderzoek naar en/of verhelpen van

de oorzaak van een onverwacht opgekomen gebrek zoals bijvoorbeeld storing,

verstopping of lekkage;

-Onderhoud/serviceabonnement: de overeenkomst die de installateur verplicht tot

het geregeld verrichten van onderhoud en/of service aan een installatie;

-Stelpost: een als zodanig in het aanbod c.q. de overeenkomst aangeduid

bestedingsdoel met een daarbij genoemd geldsbedrag, dat in de aanneemsom is

begrepen en ten laste waarvan nader in de overeenkomst beschreven uitgaven

worden gebracht, waarbij het geldsbedrag op een zodanig niveau moet zijn gesteld

dat het bestedingsdoel met het genoemde geldsbedrag kan worden gerealiseerd;

-Geschillencommissie: Geschillencommissie Airconditioninginstallatie van de

Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, Postbus 90.600, 2509 LP

Den Haag.

  1. Alle in deze voorwaarden genoemde bedragen zijn inclusief BTW.

 

ARTIKEL 2 - Werkingssfeer

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op het tussen een consument en een

installateur overeengekomen werk met betrekking tot een installatie, met uitzondering

van onderhoud en service verricht binnen het kader van een onderhoud/serviceabonnement.

 

Afdeling II. Aanbod

 

ARTIKEL 3 - Aanbod van de installateur

  1. Het aanbod voor werk wordt schriftelijk of langs elektronische weg gedaan, tenzij

spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken. Het aanbod wordt voorzien

van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende 14 dagen na ontvangst. Op

ieder aanbod zijn de volgende leden van dit artikel van toepassing.

  1. Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te

leveren materialen, die voldoende gedetailleerd is om een goede beoordeling van

het aanbod door de consument mogelijk te maken.

  1. Het aanbod vermeldt het tijdstip waarop dan wel de periode waarin met het werk

kan worden begonnen en bevat een aanduiding van de duur van het werk.

 

Het aanbod geeft inzicht in de prijsvorming methode die zal worden gehanteerd:

aanneemsom of regie.

- Bij de prijsvorming methode aanneemsom komen partijen een vast bedrag

overeen waartegen het werk wordt verricht.

- Bij de prijsvorming methode regie doet de installateur een nauwkeurige

opgave van de prijsfactoren (onder andere eenheidsprijzen per uur van te

verrichten arbeid en eenheidsprijzen van benodigde materialen). Desgewenst

geeft de installateur, indien de situatie hem dat mogelijk maakt, een indicatie

van de te verwachten uitvoeringskosten door het noemen van een richtprijs.

  1. Het aanbod vermeldt de betalingswijze.
  2. De van het aanbod deel uitmakende tekeningen, technische omschrijvingen,

ontwerpen en berekeningen, die door de installateur of in zijn opdracht vervaardigd

zijn, blijven eigendom van de installateur. Zij mogen niet zonder zijn toestemming

aan derden ter hand worden gesteld of getoond. Zij mogen evenmin zonder zijn

toestemming worden gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd. Indien geen

opdracht wordt verleend dienen deze bescheiden binnen 14 dagen na een daartoe

door de installateur gedaan verzoek franco aan hem te worden toegezonden.

  1. Indien de consument het aanbod niet accepteert, is de installateur gerechtigd de

kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van de offerte in rekening te

brengen, mits hij de consument direct bij of na het vragen van het aanbod

schriftelijk heeft gewezen op het bestaan van deze verplichting en op de hoogte

van deze kosten. In geval de installateur van de in dit lid bedoelde mogelijkheid

gebruik maakt en de consument de desbetreffende kosten heeft voldaan, gaan de

bij de offerte behorende tekeningen over in eigendom op de consument,

onverminderd het intellectuele en industriële eigendomsrecht van de installateur.

  1. Indien de installateur bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruik wil maken

van opslagruimte van de consument, dient hij dit in het aanbod te vermelden.

  1. Het aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze algemene voorwaarden.
  2. Bij een op afstand of buiten de winkelruimte gesloten overeenkomst is artikel 6:230

onder m BW over informatieverplichtingen van toepassing.

 

Afdeling III. Totstandkoming en uitvoering van de overeenkomst

 

ARTIKEL 4 - Totstandkoming

  1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de

consument. De aanvaarding gebeurt bij voorkeur en waar mogelijk langs

schriftelijke of elektronische weg. In geval van elektronische aanvaarding door de

consument bevestigt de installateur langs elektronische weg de ontvangst van de

opdracht aan de consument. Indien de consument het aanbod mondeling

aanvaardt bevestigt de installateur de opdracht bij voorkeur schriftelijk dan wel

elektronisch.

  1. Bij een op afstand of buiten de winkelruimte gesloten overeenkomst is artikel

6:230 onder o, p en r van het BW over bedenktijd en ontbinding van de koop van

toepassing.

 

ARTIKEL 5 - Verplichtingen van de installateur

  1. De installateur zal het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de

overeenkomst uitvoeren. De werkzaamheden worden verricht binnen de normale

werktijden van de installateur, tenzij anders overeengekomen. Indien de opdracht

van de consument aan de installateur strekt tot het verlenen van service, is de

installateur verplicht om zich in te spannen om de oorzaak van het gebrek op te

sporen en vervolgens de oorzaak van het gebrek te verhelpen.

  1. De installateur neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing

zijnde voorschriften in acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de

uitvoering van het werk. Een verhoging van de prijs als gevolg van wijziging van de

voorschriften mag aan de consument worden doorberekend, mits de installateur

aantoont dat hij op het moment van sluiten van de overeenkomst niet van de

wijziging op de hoogte kon zijn.

  1. De installateur is verplicht de consument te wijzen op de redelijkerwijs kenbare en

voor het werk relevante:

- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;

- onjuistheden in de door de consument verlangde werkwijzen en constructies;

- gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;

- gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de

consument ter beschikking zijn gesteld;

- onjuistheden in de door of namens de consument verstrekte gegevens; al het

voorgaande voor zover deze zich voor of tijdens de uitvoering van het werk aan

de installateur openbaren en de installateur terzake deskundig moet worden

geacht.

  1. De installateur is aansprakelijk voor schade, tenzij deze hem niet kan worden

toegerekend, tot een bedrag van maximaal € 500.000 per gebeurtenis.

  1. De installateur vrijwaart de consument tegen aanspraken van derden tot

vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van zijn werk is

toegebracht en te wijten is aan de nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde

handelingen van de installateur zelf of van zijn ondergeschikten of van andere door

hem bij de uitvoering van het werk ingeschakelde hulppersonen.

 

ARTIKEL 6 - Verplichtingen van de consument

  1. De consument stelt de installateur in de gelegenheid het werk te verrichten.
  2. De consument zorgt er voor dat de installateur tijdig kan beschikken over de voor

het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen en ontheffingen) en de

door hem voor het werk te verschaffen gegevens. De installateur geeft hiervoor

desgewenst aanwijzingen op zijn vakgebied.

  1. De consument verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden

ten behoeve van de voor het werk benodigde energie. De benodigde elektriciteit,

gas en water zijn voor zijn rekening.

  1. De consument draagt zorg voor een ongestoord gebruik van de in artikel 3 lid 8

bedoelde opslagruimte en zorgt als een goed bewaarder voor de zaken in de

opslagruimte.

  1. De consument dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren

werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot het werk van de installateur behoren,

zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen

vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging in de zin van dit lid ontstaat,

dient de consument de installateur hiervan tijdig in kennis te stellen.

  1. Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door een

omstandigheid die voor risico van de consument komt, dan dient de consument de

daaruit voor de installateur voortvloeiende schade te vergoeden indien deze aan de

consument kan worden toegerekend.

  1. De consument draagt het risico voor schade veroorzaakt door:

- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;

- onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen;

- gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;

- gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de consument ter

beschikking zijn gesteld;

- onjuistheden in de door of namens de consument verstrekte gegevens; een

en ander onverlet de plicht van de installateur om de consument te

waarschuwen op grond van artikel 5 lid 3.

  1. In geval van een tekortkoming van de installateur bij de uitvoering van de

overeenkomst wijst de consument de installateur daar schriftelijk op, met een

duidelijke omschrijving van de tekortkoming en met een redelijke termijn om de

tekortkoming te herstellen, tenzij de installateur reeds door de enkele tekortkoming

in verzuim is.

 

ARTIKEL 7 - Vertraging bij aanvang of voortzetting van het werk

  1. Indien de installateur zijn verplichtingen terzake van de aanvang of de voortzetting

van het werk niet nakomt, dan sommeert de consument hem schriftelijk zo spoedig

mogelijk met de uitvoering aan te vangen of het werk voort te zetten. De

consument kan er daarbij op wijzen dat hij de overeenkomst zonder rechterlijke

tussenkomst als ontbonden zal beschouwen indien de installateur 14 dagen na

ontvangst van de brief in gebreke blijft. De consument is in dat geval bevoegd het

werk door een derde te doen uitvoeren of voortzetten.

  1. De consument heeft, indien hij van de in het vorige lid bedoelde mogelijkheid

gebruik maakt, recht op schadevergoeding, waaronder begrepen de eventuele in

redelijkheid gemaakte extra kosten om het werk door anderen te doen uitvoeren of

voltooien. De consument mag dit verrekenen met hetgeen hij aan de installateur

nog verschuldigd is.

 

ARTIKEL 8 - Beëindiging van het werk in onvoltooide staat

  1. De consument kan de uitvoering van het werk te allen tijde geheel of gedeeltelijk

beëindigen.

  1. Partijen zullen over en weer meewerken aan een gezamenlijke vastlegging van de

feitelijke toestand van het werk op het moment van oplevering in onvoltooide staat.

  1. Tot op het moment van oplevering in onvoltooide staat is de installateur verplicht,

tegen vergoeding, maatregelen te treffen ter voorkoming en beperking van de

schade.

  1. De consument zal de installateur de hem toekomende aanneemsom vergoeden,

vermeerderd met de kosten van de in lid 3 bedoelde vergoeding(en) alsook met

andere door de beëindiging ontstane kosten en verminderd met het niet geleverde

en de niet gemaakte kosten.

  1. Indien een prijsvorming methode is gehanteerd waarbij geen aanneemsom was

vastgesteld, vergoedt de consument aan de installateur de door de installateur aan

het werk bestede loon- en materiaalkosten, de in lid 3 bedoelde vergoeding(en), de

andere door de beëindiging ontstane kosten, alsook de gederfde winst die de

installateur over het gehele werk zou hebben genoten.

 

ARTIKEL 9 - Meer- en minderwerk

  1. Bij de prijsvorming methode ‘aanneemsom’ kan de consument nadat de

overeenkomst is tot stand gekomen meer- en minderwerk opdragen, mits het saldo

van de daaruit voortvloeiende verrekeningen niet meer bedraagt dan 15% van de

aanneemsom.

  1. In geval van door de consument opgedragen meerwerk kan de installateur alleen

aanspraak maken op een verhoging van de prijs, indien hij de consument tijdig

heeft gewezen op de daaruit voortvloeiende prijsverhoging, tenzij de consument dit

zelf reeds had moeten begrijpen.

  1. Als de som van de uitgaven die ten laste van een stelpost worden gedaan, hoger of

lager blijkt dan het bedrag van die stelpost, wordt de afwijking verrekend als

zijnde meer- of minderwerk.

  1. Meer- en minderwerk voor een bedrag van meer dan € 300 wordt voor of bij de

opdracht daartoe schriftelijk vastgelegd, behoudens in spoedeisende

omstandigheden.

  1. Het ontbreken van een document laat de aanspraken van installateur resp.

consument op verrekening van meerwerk resp. minderwerk onverlet. In dat geval

rust het bewijs van de opdracht op degene die de aanspraak maakt.

 

ARTIKEL 10 - Onvoorziene omstandigheden

  1. Wanneer zich onvoorziene omstandigheden voordoen, doet de installateur hiervan

zo spoedig mogelijk mededeling aan de consument.

  1. Indien de installateur de consument niet kan bereiken, dient hij het werk te

onderbreken, behalve indien de onvoorziene omstandigheid onmiddellijk handelen

vereist.

  1. Eventuele extra kosten die de installateur moet maken in verband met een

onvoorziene omstandigheid die onmiddellijk handelen vereist en die redelijk zijn ter

beperking van de schade, zullen door de consument worden vergoed.

  1. Indien de onvoorziene omstandigheid niet onmiddellijk handelen vereist, dan zullen

partijen gezamenlijk de verdere uitvoering van het werk bepalen.

 

ARTIKEL 11 - Overmacht

Wordt de uitvoering van het werk voor een der partijen onmogelijk door een oorzaak die

hem niet kan worden toegerekend, dan is deze gerechtigd de uitvoering van het werk te

(doen) beëindigen tegen vergoeding aan de andere partij van de reeds feitelijk gemaakte

kosten.

 

ARTIKEL 12 - Oplevering

  1. Het werk is opgeleverd wanneer de installateur aan de consument heeft

medegedeeld dat het werk voltooid is en deze het werk heeft aanvaard.

  1. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:

- hetzij wanneer 8 dagen zijn verstreken nadat de consument van de

installateur de mededeling heeft ontvangen dat het werk is voltooid en de

consument heeft nagelaten het werk binnen die termijn te aanvaarden;

- hetzij wanneer de consument de installatie (opnieuw) in gebruik neemt, met

dien verstande dat door ingebruikneming van een gedeelte van het werk, dat

gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd, tenzij het aan ingebruikneming verbonden gevolg (oplevering) niet gerechtvaardigd is.

  1. Bij overschrijding van een vast overeengekomen opleveringsdatum is de

installateur verplicht de door de consument hierdoor geleden schade te vergoeden.

  1. Wanneer partijen een vermoedelijke datum van oplevering zijn overeengekomen,

wordt het werk op of omstreeks deze datum opgeleverd.

 

Afdeling IV. Betaling

 

ARTIKEL 13 - Vooruitbetaling/zekerheid

  1. De installateur is gerechtigd bij een opdracht voor ten hoogste 50% van het

eindbedrag vooruitbetaling te verlangen op voorwaarde dat hij hiervoor voldoende

financiële zekerheid stelt als de consument daarom verzoekt.

  1. De installateur kan bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen van de

consument.

  1. Na het sluiten van de overeenkomst kan de installateur zekerheid bedingen indien

hij goede grond heeft te vrezen dat de consument zijn betalingsverplichting niet zal

nakomen. Indien en zolang de consument in dat geval weigert of niet in staat is

zekerheid te stellen, is de installateur gerechtigd de uitvoering van het werk te

onderbreken, voor zover dit gerechtvaardigd is.

 

ARTIKEL 14 - Betaling in termijnen

  1. Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen gebeurt in evenredigheid

met de voortgang van het werk. Betaling dient in dat geval telkens plaats te vinden

uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de rekening.

  1. Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de installateur zijn verplichting

terzake van de voortzetting van het werk niet nakomt, heeft de consument de

bevoegdheid zijn betaling van een termijn op te schorten, onverminderd het

bepaalde in artikel 8.

 

ARTIKEL 15 - De eindafrekening

  1. Binnen een redelijke termijn na de oplevering dient de installateur bij de consument

de eindafrekening in.

  1. In geval van toepassing van de prijsvormingmethode aanneemsom bevat de

eindafrekening een duidelijke omschrijving van de oorspronkelijke opdracht en het

eventueel opgedragen meer- en/of minderwerk.

  1. In geval van toepassing van de prijsvormingmethode regie bevat de eindafrekening

een specificatie van de gebruikte materialen en de kosten daarvan, van de

gewerkte uren en de uurtarieven, en van de overige kosten. Heeft de installateur

een richtprijs genoemd, dan mag de richtprijs met niet meer dan 10% worden

overschreden, tenzij de installateur de consument tijdig heeft gewaarschuwd voor

een grotere overschrijding van de richtprijs.

  1. Betaling van de eindafrekening vindt plaats binnen 14 dagen na ontvangst van de

rekening.

 

ARTIKEL 16 - Niet nakomen betalingsverplichting

  1. Indien de consument niet tijdig betaalt wordt hij wettelijk geacht zonder enige

ingebrekestelling in verzuim te verkeren. Niettemin zendt de installateur na het

verstrijken van de betalingsdatum als bedoeld in artikel 14 lid 1 en artikel 15 lid 4

één kosteloze betalingsherinnering, waarin hij de consument op zijn verzuim wijst

en hem alsnog de gelegenheid geeft binnen 14 dagen na ontvangst van deze

betalingsherinnering te betalen, met vermelding van de verschuldigde

buitengerechtelijke incassokosten ten gevolge van niet betalen binnen de hiervoor

genoemde termijn.

  1. Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan de installateur rente in rekening

brengen vanaf het verstrijken van de betalingsdatum als bedoeld in artikel 14 lid 1

en artikel 15 lid 4 tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Deze rente is

gelijk aan de wettelijke rente ingevolge artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek.

  1. De installateur is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn van 14 dagen bevoegd

zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem

verschuldigde bedrag. Indien de installateur hiertoe overgaat, zijn de daaraan

verbonden buitengerechtelijke kosten naar redelijkheid voor rekening van de

consument. De installateur kan maximaal de hieronder vermelde incassokosten in

rekening brengen.

 

Hoofdsom                                        Percentage ten hoogste               Vergoeding incassokosten

Over de eerste € 2.500,00           15%                                                   Minimum € 40,00

Over de volgende € 2.500,00     10%

Over de volgende € 5.000,00     5%

Over de volgende €190.000,00 1%

Over het meerdere                       0,5%                                                  Maximum € 6.775,00

 

De installateur kan ten voordele van de consument afwijken van alle hierboven

vermelde bedragen en percentages.

 

  1. De installateur blijft de eigenaar van nog niet verwerkte materialen, totdat de

consument aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.

  1. Indien de installateur een door hem aan de consument verschuldigde betaling of

schadevergoeding niet tijdig betaalt, dan wijst de consument hem per brief op zijn

verzuim. Indien de installateur niet binnen 14 dagen na ontvangst van deze brief

heeft betaald, wordt hij geacht - zonder verdere ingebrekestelling - in verzuim te

verkeren. De leden 2 en 3 van dit artikel zijn in dat geval van overeenkomstige

toepassing.

 

ARTIKEL 17 - Opschorting van betaling

  1. Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst, heeft de

consument het recht de betaling op te schorten, met dien verstande dat het op te

schorten bedrag in een redelijke verhouding dient te staan tot het geconstateerde

gebrek.

  1. Indien het opgeschorte bedrag niet in een redelijke verhouding staat tot het

geconstateerde gebrek, heeft de installateur het recht de in artikel 16 lid 2

bedoelde rente te vorderen over het te veel opgeschorte bedrag.

 

Afdeling V. Conformiteit en garantie

 

ARTIKEL 18 - Beantwoording werk aan overeenkomst en garanties

  1. De installateur staat ervoor in dat het opgeleverde werk beantwoordt aan de

overeenkomst. De installateur staat er bovendien voor in dat het werk die

eigenschappen bezit die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, voor een

normaal gebruik nodig zijn, alsmede voor een bijzonder gebruik voorzover dat is

overeengekomen.

  1. Indien zich na oplevering van het werk een tekortkoming openbaart die maakt dat

het werk niet beantwoordt aan de overeenkomst zoals omschreven in het eerste lid,

geldt - onverminderd de rechten die de wet de consument toekent - het bepaalde

in het volgende lid.

  1. Treedt de tekortkoming aan de dag binnen 12 maanden na de oplevering van

het nieuw aangelegde werk, dan wordt vermoed dat het werk bij oplevering niet aan de overeenkomst

heeft beantwoord. De installateur zal in dat geval kosteloos de tekortkoming

verhelpen, tenzij hij aantoont dat de tekortkoming hem niet kan worden

toegerekend. Dit is garantie op het werk  van de installatie (bv lekkage) en dus geen fabrieksgarantie.

Fabrieksgarantie van het product is 24 maanden. In de basis verandert de einddatum van de fabrieksgarantie niet na reparatie of vervanging van het product onder garantie. 

De garantie op reparatie werkzaamheden is 6 maanden. 

Van een toerekenbare tekortkoming is in elk geval geen sprake indien:

- gebreken aan de installatie niet zo spoedig mogelijk nadat ze ontdekt werden

of redelijkerwijs ontdekt hadden kunnen worden, schriftelijk aan de

installateur zijn gemeld;

- gebreken zijn veroorzaakt door een fout, onoordeelkundig gebruik of verzuim

van de consument die de opdracht heeft gegeven of zijn rechtsopvolger, dan

wel door van buiten komende oorzaken;

- het gebrek geen gevolg is van het werk;

- gedurende de garantietermijn zonder schriftelijke toestemming van de

installateur door de consument aan een derde opdracht is verstrekt van welke

aard dan ook om aan de installatie voorzieningen te treffen, dan wel wanneer

door de consument zelf zodanige voorzieningen zijn getroffen, met dien

verstande dat de garantie niet vervalt als dat gezien de aard en omvang van

de getroffen voorzieningen niet gerechtvaardigd is;

- gedurende de garantieperiode geen controle en periodiek (minimaal 1 keer per jaar) onderhoud wordt

verricht aan de airconditioninginstallatie die onderhoud behoeft;

- de consument niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, tenzij hij

gebruik maakt van het recht de betaling op te schorten overeenkomstig

artikel 17, met dien verstande dat de garantie niet vervalt in het geval de

consument geen enkel verwijt kan worden gemaakt van het niet tijdig

betalen;

- de consument geen zorg draagt voor een zodanig beheer van de

Airconditioning- / warmtepompinstallatie dat verlies van koudemiddel gedurende het gebruik

wordt voorkomen.

  1. De installateur kan ruimere termijnen stellen dan die genoemd in het derde lid.

Ook kan de installateur, in aanvulling op het bepaalde in het derde lid, andere

vormen van garantie bieden, mits daarbij wordt vermeld dat die niet afdoen aan de

rechten of vorderingen die de consument heeft op grond van de wet.

 

Afdeling VI. Klachten en geschillen

 

ARTIKEL 19 - Klachten

Klachten over de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig

en duidelijk omschreven worden ingediend bij de installateur tijdig nadat de consument

de gebreken heeft ontdekt. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat

de consument zijn rechten terzake verliest.

 

ARTIKEL 20 - Geschillenregeling

  1. Geschillen tussen consument en installateur over de totstandkoming of de

uitvoering van de overeenkomst kunnen zowel door de consument als door de

installateur aanhangig worden gemaakt bij de geschillencommissie.

  1. De geschillencommissie neemt een geschil slechts in behandeling, indien de

consument zijn klacht eerst overeenkomstig het bepaalde in artikel 19 bij de

installateur heeft ingediend en dit niet heeft geleid tot een voor beide partijen

bevredigende oplossing.

  1. Leidt de klacht niet tot een oplossing dan heeft de consument 12 maanden, na de

datum waarop de consument de klacht bij de installateur indiende, de tijd om deze

klacht schriftelijk of in een andere, door de Geschillencommissie te bepalen vorm

bij de Geschillencommissie aanhangig te maken.

  1. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
  2. Wanneer de consument een geschil voorlegt aan de geschillencommissie, is de

installateur aan deze keuze gebonden.

  1. Wanneer de installateur een geschil wil voorleggen aan de geschillencommissie,

moet hij eerst de consument schriftelijk vragen zich binnen een maand uit te

spreken of hij daarmee akkoord gaat. De installateur dient daarbij aan te kondigen

dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij acht om het geschil aan

de gewone rechter voor te leggen.

  1. De geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van

het voor haar geldende reglement. De beslissing van de geschillencommissie

gebeurt in de vorm van een bindend advies.

  1. Uitsluitend de gewone rechter dan wel de hierboven genoemde geschillencommissie

is bevoegd van geschillen kennis te nemen.

 

Afdeling VII. Slotbepalingen

 

ARTIKEL 22 - Toepasselijk recht

Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis van deze

algemene voorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van

dwingende regels ander recht van toepassing is.

 

ARTIKEL 23 - Benaming

Deze algemene voorwaarden kunnen worden aangehaald als Algemene Voorwaarden

voor Airconditioning-, Luchtbehandeling- en Warmtepompinstallatiewerk Zakelijk en voor Consumenten en (en in afgekorte vorm: AV).