Algemene Voorwaarden voor Airconditioning-, Luchtbehandeling- en Warmtepompinstallatiewerk Zakelijk en Consumenten
2023/2024
Vercaude Klimaattechniek
Breedelaan, 75 - 1851MB Heiloo
06 55558808 - Info@vercaude.nl
KVK: 75659352 - BTW Nr.: NL002112353B23
Afdeling I. Algemene bepalingen
ARTIKEL 1 - Definities
- In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
-Consument: de natuurlijke persoon, die niet handelt in de uitoefening van een
beroep of bedrijf en die een overeenkomst aangaat met betrekking tot een
airconditioninginstallatie;
-Installateur: de natuurlijke of rechtspersoon die een overeenkomst sluit betreffende een airconditioninginstallatie;
-Werk: het totaal van de tussen de consument en de installateur overeengekomen
werkzaamheden en de daarbij door de installateur geleverde materialen;
Installatie: airconditioninginstallatie, waaronder begrepen een
warmtepompinstallatie;
-Meer- en minderwerk: door de consument gewenste toevoegingen aan
respectievelijk verminderingen van het overeengekomen werk die leiden tot
bijbetaling boven of inhouding op de overeengekomen aanneemsom;
-Onderhoud: alle periodieke werkzaamheden die gericht zijn op bedrijfszeker en
veilig gebruik van de installatie;
-Service: het geheel van handelingen gericht op onderzoek naar en/of verhelpen van
de oorzaak van een onverwacht opgekomen gebrek zoals bijvoorbeeld storing,
verstopping of lekkage;
-Onderhoud/serviceabonnement: de overeenkomst die de installateur verplicht tot
het geregeld verrichten van onderhoud en/of service aan een installatie;
-Stelpost: een als zodanig in het aanbod c.q. de overeenkomst aangeduid
bestedingsdoel met een daarbij genoemd geldsbedrag, dat in de aanneemsom is
begrepen en ten laste waarvan nader in de overeenkomst beschreven uitgaven
worden gebracht, waarbij het geldsbedrag op een zodanig niveau moet zijn gesteld
dat het bestedingsdoel met het genoemde geldsbedrag kan worden gerealiseerd;
-Geschillencommissie: Geschillencommissie Airconditioninginstallatie van de
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, Postbus 90.600, 2509 LP
Den Haag.
- Alle in deze voorwaarden genoemde bedragen zijn inclusief BTW.
ARTIKEL 2 - Werkingssfeer
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op het tussen een consument en een
installateur overeengekomen werk met betrekking tot een installatie, met uitzondering
van onderhoud en service verricht binnen het kader van een onderhoud/serviceabonnement.
Afdeling II. Aanbod
ARTIKEL 3 - Aanbod van de installateur
- Het aanbod voor werk wordt schriftelijk of langs elektronische weg gedaan, tenzij
spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken. Het aanbod wordt voorzien
van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende 14 dagen na ontvangst. Op
ieder aanbod zijn de volgende leden van dit artikel van toepassing.
- Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te
leveren materialen, die voldoende gedetailleerd is om een goede beoordeling van
het aanbod door de consument mogelijk te maken.
- Het aanbod vermeldt het tijdstip waarop dan wel de periode waarin met het werk
kan worden begonnen en bevat een aanduiding van de duur van het werk.
Het aanbod geeft inzicht in de prijsvorming methode die zal worden gehanteerd:
aanneemsom of regie.
- Bij de prijsvorming methode aanneemsom komen partijen een vast bedrag
overeen waartegen het werk wordt verricht.
- Bij de prijsvorming methode regie doet de installateur een nauwkeurige
opgave van de prijsfactoren (onder andere eenheidsprijzen per uur van te
verrichten arbeid en eenheidsprijzen van benodigde materialen). Desgewenst
geeft de installateur, indien de situatie hem dat mogelijk maakt, een indicatie
van de te verwachten uitvoeringskosten door het noemen van een richtprijs.
- Het aanbod vermeldt de betalingswijze.
- De van het aanbod deel uitmakende tekeningen, technische omschrijvingen,
ontwerpen en berekeningen, die door de installateur of in zijn opdracht vervaardigd
zijn, blijven eigendom van de installateur. Zij mogen niet zonder zijn toestemming
aan derden ter hand worden gesteld of getoond. Zij mogen evenmin zonder zijn
toestemming worden gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd. Indien geen
opdracht wordt verleend dienen deze bescheiden binnen 14 dagen na een daartoe
door de installateur gedaan verzoek franco aan hem te worden toegezonden.
- Indien de consument het aanbod niet accepteert, is de installateur gerechtigd de
kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van de offerte in rekening te
brengen, mits hij de consument direct bij of na het vragen van het aanbod
schriftelijk heeft gewezen op het bestaan van deze verplichting en op de hoogte
van deze kosten. In geval de installateur van de in dit lid bedoelde mogelijkheid
gebruik maakt en de consument de desbetreffende kosten heeft voldaan, gaan de
bij de offerte behorende tekeningen over in eigendom op de consument,
onverminderd het intellectuele en industriële eigendomsrecht van de installateur.
- Indien de installateur bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruik wil maken
van opslagruimte van de consument, dient hij dit in het aanbod te vermelden.
- Het aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze algemene voorwaarden.
- Bij een op afstand of buiten de winkelruimte gesloten overeenkomst is artikel 6:230
onder m BW over informatieverplichtingen van toepassing.
Afdeling III. Totstandkoming en uitvoering van de overeenkomst
ARTIKEL 4 - Totstandkoming
- De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de
consument. De aanvaarding gebeurt bij voorkeur en waar mogelijk langs
schriftelijke of elektronische weg. In geval van elektronische aanvaarding door de
consument bevestigt de installateur langs elektronische weg de ontvangst van de
opdracht aan de consument. Indien de consument het aanbod mondeling
aanvaardt bevestigt de installateur de opdracht bij voorkeur schriftelijk dan wel
elektronisch.
- Bij een op afstand of buiten de winkelruimte gesloten overeenkomst is artikel
6:230 onder o, p en r van het BW over bedenktijd en ontbinding van de koop van
toepassing.
ARTIKEL 5 - Verplichtingen van de installateur
- De installateur zal het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de
overeenkomst uitvoeren. De werkzaamheden worden verricht binnen de normale
werktijden van de installateur, tenzij anders overeengekomen. Indien de opdracht
van de consument aan de installateur strekt tot het verlenen van service, is de
installateur verplicht om zich in te spannen om de oorzaak van het gebrek op te
sporen en vervolgens de oorzaak van het gebrek te verhelpen.
- De installateur neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing
zijnde voorschriften in acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de
uitvoering van het werk. Een verhoging van de prijs als gevolg van wijziging van de
voorschriften mag aan de consument worden doorberekend, mits de installateur
aantoont dat hij op het moment van sluiten van de overeenkomst niet van de
wijziging op de hoogte kon zijn.
- De installateur is verplicht de consument te wijzen op de redelijkerwijs kenbare en
voor het werk relevante:
- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
- onjuistheden in de door de consument verlangde werkwijzen en constructies;
- gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
- gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de
consument ter beschikking zijn gesteld;
- onjuistheden in de door of namens de consument verstrekte gegevens; al het
voorgaande voor zover deze zich voor of tijdens de uitvoering van het werk aan
de installateur openbaren en de installateur terzake deskundig moet worden
geacht.
- De installateur is aansprakelijk voor schade, tenzij deze hem niet kan worden
toegerekend, tot een bedrag van maximaal € 500.000 per gebeurtenis.
- De installateur vrijwaart de consument tegen aanspraken van derden tot
vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van zijn werk is
toegebracht en te wijten is aan de nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde
handelingen van de installateur zelf of van zijn ondergeschikten of van andere door
hem bij de uitvoering van het werk ingeschakelde hulppersonen.
ARTIKEL 6 - Verplichtingen van de consument
- De consument stelt de installateur in de gelegenheid het werk te verrichten.
- De consument zorgt er voor dat de installateur tijdig kan beschikken over de voor
het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen en ontheffingen) en de
door hem voor het werk te verschaffen gegevens. De installateur geeft hiervoor
desgewenst aanwijzingen op zijn vakgebied.
- De consument verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden
ten behoeve van de voor het werk benodigde energie. De benodigde elektriciteit,
gas en water zijn voor zijn rekening.
- De consument draagt zorg voor een ongestoord gebruik van de in artikel 3 lid 8
bedoelde opslagruimte en zorgt als een goed bewaarder voor de zaken in de
opslagruimte.
- De consument dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren
werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot het werk van de installateur behoren,
zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen
vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging in de zin van dit lid ontstaat,
dient de consument de installateur hiervan tijdig in kennis te stellen.
- Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door een
omstandigheid die voor risico van de consument komt, dan dient de consument de
daaruit voor de installateur voortvloeiende schade te vergoeden indien deze aan de
consument kan worden toegerekend.
- De consument draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
- onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen;
- gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
- gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de consument ter
beschikking zijn gesteld;
- onjuistheden in de door of namens de consument verstrekte gegevens; een
en ander onverlet de plicht van de installateur om de consument te
waarschuwen op grond van artikel 5 lid 3.
- In geval van een tekortkoming van de installateur bij de uitvoering van de
overeenkomst wijst de consument de installateur daar schriftelijk op, met een
duidelijke omschrijving van de tekortkoming en met een redelijke termijn om de
tekortkoming te herstellen, tenzij de installateur reeds door de enkele tekortkoming
in verzuim is.
ARTIKEL 7 - Vertraging bij aanvang of voortzetting van het werk
- Indien de installateur zijn verplichtingen terzake van de aanvang of de voortzetting
van het werk niet nakomt, dan sommeert de consument hem schriftelijk zo spoedig
mogelijk met de uitvoering aan te vangen of het werk voort te zetten. De
consument kan er daarbij op wijzen dat hij de overeenkomst zonder rechterlijke
tussenkomst als ontbonden zal beschouwen indien de installateur 14 dagen na
ontvangst van de brief in gebreke blijft. De consument is in dat geval bevoegd het
werk door een derde te doen uitvoeren of voortzetten.
- De consument heeft, indien hij van de in het vorige lid bedoelde mogelijkheid
gebruik maakt, recht op schadevergoeding, waaronder begrepen de eventuele in
redelijkheid gemaakte extra kosten om het werk door anderen te doen uitvoeren of
voltooien. De consument mag dit verrekenen met hetgeen hij aan de installateur
nog verschuldigd is.
ARTIKEL 8 - Beëindiging van het werk in onvoltooide staat
- De consument kan de uitvoering van het werk te allen tijde geheel of gedeeltelijk
beëindigen.
- Partijen zullen over en weer meewerken aan een gezamenlijke vastlegging van de
feitelijke toestand van het werk op het moment van oplevering in onvoltooide staat.
- Tot op het moment van oplevering in onvoltooide staat is de installateur verplicht,
tegen vergoeding, maatregelen te treffen ter voorkoming en beperking van de
schade.
- De consument zal de installateur de hem toekomende aanneemsom vergoeden,
vermeerderd met de kosten van de in lid 3 bedoelde vergoeding(en) alsook met
andere door de beëindiging ontstane kosten en verminderd met het niet geleverde
en de niet gemaakte kosten.
- Indien een prijsvorming methode is gehanteerd waarbij geen aanneemsom was
vastgesteld, vergoedt de consument aan de installateur de door de installateur aan
het werk bestede loon- en materiaalkosten, de in lid 3 bedoelde vergoeding(en), de
andere door de beëindiging ontstane kosten, alsook de gederfde winst die de
installateur over het gehele werk zou hebben genoten.
ARTIKEL 9 - Meer- en minderwerk
- Bij de prijsvorming methode ‘aanneemsom’ kan de consument nadat de
overeenkomst is tot stand gekomen meer- en minderwerk opdragen, mits het saldo
van de daaruit voortvloeiende verrekeningen niet meer bedraagt dan 15% van de
aanneemsom.
- In geval van door de consument opgedragen meerwerk kan de installateur alleen
aanspraak maken op een verhoging van de prijs, indien hij de consument tijdig
heeft gewezen op de daaruit voortvloeiende prijsverhoging, tenzij de consument dit
zelf reeds had moeten begrijpen.
- Als de som van de uitgaven die ten laste van een stelpost worden gedaan, hoger of
lager blijkt dan het bedrag van die stelpost, wordt de afwijking verrekend als
zijnde meer- of minderwerk.
- Meer- en minderwerk voor een bedrag van meer dan € 300 wordt voor of bij de
opdracht daartoe schriftelijk vastgelegd, behoudens in spoedeisende
omstandigheden.
- Het ontbreken van een document laat de aanspraken van installateur resp.
consument op verrekening van meerwerk resp. minderwerk onverlet. In dat geval
rust het bewijs van de opdracht op degene die de aanspraak maakt.
ARTIKEL 10 - Onvoorziene omstandigheden
- Wanneer zich onvoorziene omstandigheden voordoen, doet de installateur hiervan
zo spoedig mogelijk mededeling aan de consument.
- Indien de installateur de consument niet kan bereiken, dient hij het werk te
onderbreken, behalve indien de onvoorziene omstandigheid onmiddellijk handelen
vereist.
- Eventuele extra kosten die de installateur moet maken in verband met een
onvoorziene omstandigheid die onmiddellijk handelen vereist en die redelijk zijn ter
beperking van de schade, zullen door de consument worden vergoed.
- Indien de onvoorziene omstandigheid niet onmiddellijk handelen vereist, dan zullen
partijen gezamenlijk de verdere uitvoering van het werk bepalen.
ARTIKEL 11 - Overmacht
Wordt de uitvoering van het werk voor een der partijen onmogelijk door een oorzaak die
hem niet kan worden toegerekend, dan is deze gerechtigd de uitvoering van het werk te
(doen) beëindigen tegen vergoeding aan de andere partij van de reeds feitelijk gemaakte
kosten.
ARTIKEL 12 - Oplevering
- Het werk is opgeleverd wanneer de installateur aan de consument heeft
medegedeeld dat het werk voltooid is en deze het werk heeft aanvaard.
- Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:
- hetzij wanneer 8 dagen zijn verstreken nadat de consument van de
installateur de mededeling heeft ontvangen dat het werk is voltooid en de
consument heeft nagelaten het werk binnen die termijn te aanvaarden;
- hetzij wanneer de consument de installatie (opnieuw) in gebruik neemt, met
dien verstande dat door ingebruikneming van een gedeelte van het werk, dat
gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd, tenzij het aan ingebruikneming verbonden gevolg (oplevering) niet gerechtvaardigd is.
- Bij overschrijding van een vast overeengekomen opleveringsdatum is de
installateur verplicht de door de consument hierdoor geleden schade te vergoeden.
- Wanneer partijen een vermoedelijke datum van oplevering zijn overeengekomen,
wordt het werk op of omstreeks deze datum opgeleverd.
Afdeling IV. Betaling
ARTIKEL 13 - Vooruitbetaling/zekerheid
- De installateur is gerechtigd bij een opdracht voor ten hoogste 50% van het
eindbedrag vooruitbetaling te verlangen op voorwaarde dat hij hiervoor voldoende
financiële zekerheid stelt als de consument daarom verzoekt.
- De installateur kan bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen van de
consument.
- Na het sluiten van de overeenkomst kan de installateur zekerheid bedingen indien
hij goede grond heeft te vrezen dat de consument zijn betalingsverplichting niet zal
nakomen. Indien en zolang de consument in dat geval weigert of niet in staat is
zekerheid te stellen, is de installateur gerechtigd de uitvoering van het werk te
onderbreken, voor zover dit gerechtvaardigd is.
ARTIKEL 14 - Betaling in termijnen
- Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen gebeurt in evenredigheid
met de voortgang van het werk. Betaling dient in dat geval telkens plaats te vinden
uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de rekening.
- Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de installateur zijn verplichting
terzake van de voortzetting van het werk niet nakomt, heeft de consument de
bevoegdheid zijn betaling van een termijn op te schorten, onverminderd het
bepaalde in artikel 8.
ARTIKEL 15 - De eindafrekening
- Binnen een redelijke termijn na de oplevering dient de installateur bij de consument
de eindafrekening in.
- In geval van toepassing van de prijsvormingmethode aanneemsom bevat de
eindafrekening een duidelijke omschrijving van de oorspronkelijke opdracht en het
eventueel opgedragen meer- en/of minderwerk.
- In geval van toepassing van de prijsvormingmethode regie bevat de eindafrekening
een specificatie van de gebruikte materialen en de kosten daarvan, van de
gewerkte uren en de uurtarieven, en van de overige kosten. Heeft de installateur
een richtprijs genoemd, dan mag de richtprijs met niet meer dan 10% worden
overschreden, tenzij de installateur de consument tijdig heeft gewaarschuwd voor
een grotere overschrijding van de richtprijs.
- Betaling van de eindafrekening vindt plaats binnen 14 dagen na ontvangst van de
rekening.
ARTIKEL 16 - Niet nakomen betalingsverplichting
- Indien de consument niet tijdig betaalt wordt hij wettelijk geacht zonder enige
ingebrekestelling in verzuim te verkeren. Niettemin zendt de installateur na het
verstrijken van de betalingsdatum als bedoeld in artikel 14 lid 1 en artikel 15 lid 4
één kosteloze betalingsherinnering, waarin hij de consument op zijn verzuim wijst
en hem alsnog de gelegenheid geeft binnen 14 dagen na ontvangst van deze
betalingsherinnering te betalen, met vermelding van de verschuldigde
buitengerechtelijke incassokosten ten gevolge van niet betalen binnen de hiervoor
genoemde termijn.
- Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan de installateur rente in rekening
brengen vanaf het verstrijken van de betalingsdatum als bedoeld in artikel 14 lid 1
en artikel 15 lid 4 tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Deze rente is
gelijk aan de wettelijke rente ingevolge artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek.
- De installateur is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn van 14 dagen bevoegd
zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem
verschuldigde bedrag. Indien de installateur hiertoe overgaat, zijn de daaraan
verbonden buitengerechtelijke kosten naar redelijkheid voor rekening van de
consument. De installateur kan maximaal de hieronder vermelde incassokosten in
rekening brengen.
Hoofdsom Percentage ten hoogste Vergoeding incassokosten
Over de eerste € 2.500,00 15% Minimum € 40,00
Over de volgende € 2.500,00 10%
Over de volgende € 5.000,00 5%
Over de volgende €190.000,00 1%
Over het meerdere 0,5% Maximum € 6.775,00
De installateur kan ten voordele van de consument afwijken van alle hierboven
vermelde bedragen en percentages.
- De installateur blijft de eigenaar van nog niet verwerkte materialen, totdat de
consument aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
- Indien de installateur een door hem aan de consument verschuldigde betaling of
schadevergoeding niet tijdig betaalt, dan wijst de consument hem per brief op zijn
verzuim. Indien de installateur niet binnen 14 dagen na ontvangst van deze brief
heeft betaald, wordt hij geacht - zonder verdere ingebrekestelling - in verzuim te
verkeren. De leden 2 en 3 van dit artikel zijn in dat geval van overeenkomstige
toepassing.
ARTIKEL 17 - Opschorting van betaling
- Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst, heeft de
consument het recht de betaling op te schorten, met dien verstande dat het op te
schorten bedrag in een redelijke verhouding dient te staan tot het geconstateerde
gebrek.
- Indien het opgeschorte bedrag niet in een redelijke verhouding staat tot het
geconstateerde gebrek, heeft de installateur het recht de in artikel 16 lid 2
bedoelde rente te vorderen over het te veel opgeschorte bedrag.
Afdeling V. Conformiteit en garantie
ARTIKEL 18 - Beantwoording werk aan overeenkomst en garanties
- De installateur staat ervoor in dat het opgeleverde werk beantwoordt aan de
overeenkomst. De installateur staat er bovendien voor in dat het werk die
eigenschappen bezit die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, voor een
normaal gebruik nodig zijn, alsmede voor een bijzonder gebruik voorzover dat is
overeengekomen.
- Indien zich na oplevering van het werk een tekortkoming openbaart die maakt dat
het werk niet beantwoordt aan de overeenkomst zoals omschreven in het eerste lid,
geldt - onverminderd de rechten die de wet de consument toekent - het bepaalde
in het volgende lid.
- Treedt de tekortkoming aan de dag binnen 12 maanden na de oplevering van
het nieuw aangelegde werk, dan wordt vermoed dat het werk bij oplevering niet aan de overeenkomst
heeft beantwoord. De installateur zal in dat geval kosteloos de tekortkoming
verhelpen, tenzij hij aantoont dat de tekortkoming hem niet kan worden
toegerekend. Dit is garantie op het werk van de installatie (bv lekkage) en dus geen fabrieksgarantie.
Fabrieksgarantie van het product is 24 maanden. In de basis verandert de einddatum van de fabrieksgarantie niet na reparatie of vervanging van het product onder garantie.
De garantie op reparatie werkzaamheden is 6 maanden.
Van een toerekenbare tekortkoming is in elk geval geen sprake indien:
- gebreken aan de installatie niet zo spoedig mogelijk nadat ze ontdekt werden
of redelijkerwijs ontdekt hadden kunnen worden, schriftelijk aan de
installateur zijn gemeld;
- gebreken zijn veroorzaakt door een fout, onoordeelkundig gebruik of verzuim
van de consument die de opdracht heeft gegeven of zijn rechtsopvolger, dan
wel door van buiten komende oorzaken;
- het gebrek geen gevolg is van het werk;
- gedurende de garantietermijn zonder schriftelijke toestemming van de
installateur door de consument aan een derde opdracht is verstrekt van welke
aard dan ook om aan de installatie voorzieningen te treffen, dan wel wanneer
door de consument zelf zodanige voorzieningen zijn getroffen, met dien
verstande dat de garantie niet vervalt als dat gezien de aard en omvang van
de getroffen voorzieningen niet gerechtvaardigd is;
- gedurende de garantieperiode geen controle en periodiek (minimaal 1 keer per jaar) onderhoud wordt
verricht aan de airconditioninginstallatie die onderhoud behoeft;
- de consument niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, tenzij hij
gebruik maakt van het recht de betaling op te schorten overeenkomstig
artikel 17, met dien verstande dat de garantie niet vervalt in het geval de
consument geen enkel verwijt kan worden gemaakt van het niet tijdig
betalen;
- de consument geen zorg draagt voor een zodanig beheer van de
Airconditioning- / warmtepompinstallatie dat verlies van koudemiddel gedurende het gebruik
wordt voorkomen.
- De installateur kan ruimere termijnen stellen dan die genoemd in het derde lid.
Ook kan de installateur, in aanvulling op het bepaalde in het derde lid, andere
vormen van garantie bieden, mits daarbij wordt vermeld dat die niet afdoen aan de
rechten of vorderingen die de consument heeft op grond van de wet.
Afdeling VI. Klachten en geschillen
ARTIKEL 19 - Klachten
Klachten over de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig
en duidelijk omschreven worden ingediend bij de installateur tijdig nadat de consument
de gebreken heeft ontdekt. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat
de consument zijn rechten terzake verliest.
ARTIKEL 20 - Geschillenregeling
- Geschillen tussen consument en installateur over de totstandkoming of de
uitvoering van de overeenkomst kunnen zowel door de consument als door de
installateur aanhangig worden gemaakt bij de geschillencommissie.
- De geschillencommissie neemt een geschil slechts in behandeling, indien de
consument zijn klacht eerst overeenkomstig het bepaalde in artikel 19 bij de
installateur heeft ingediend en dit niet heeft geleid tot een voor beide partijen
bevredigende oplossing.
- Leidt de klacht niet tot een oplossing dan heeft de consument 12 maanden, na de
datum waarop de consument de klacht bij de installateur indiende, de tijd om deze
klacht schriftelijk of in een andere, door de Geschillencommissie te bepalen vorm
bij de Geschillencommissie aanhangig te maken.
- Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
- Wanneer de consument een geschil voorlegt aan de geschillencommissie, is de
installateur aan deze keuze gebonden.
- Wanneer de installateur een geschil wil voorleggen aan de geschillencommissie,
moet hij eerst de consument schriftelijk vragen zich binnen een maand uit te
spreken of hij daarmee akkoord gaat. De installateur dient daarbij aan te kondigen
dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij acht om het geschil aan
de gewone rechter voor te leggen.
- De geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van
het voor haar geldende reglement. De beslissing van de geschillencommissie
gebeurt in de vorm van een bindend advies.
- Uitsluitend de gewone rechter dan wel de hierboven genoemde geschillencommissie
is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
Afdeling VII. Slotbepalingen
ARTIKEL 22 - Toepasselijk recht
Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis van deze
algemene voorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van
dwingende regels ander recht van toepassing is.
ARTIKEL 23 - Benaming
Deze algemene voorwaarden kunnen worden aangehaald als Algemene Voorwaarden
voor Airconditioning-, Luchtbehandeling- en Warmtepompinstallatiewerk Zakelijk en voor Consumenten en (en in afgekorte vorm: AV).